2015. október 26. 18:45 - Beanigma

Halloween magyar módra

Nem.. ilyen nálunk nincs

Mi itten Közép-Európában kicsit (dehogy kicsit) másképp látjuk ezt a napot. A Halottak napját. A kereskedők és az angolszász kultúra iránt rajongók persze boldogan átveszik, átvennék ezt is, a Valentin napot is, de legtöbben nem tudjuk, nem akarjuk tolerálni ezt a törekvést.  

Én megértem.. tényleg! A halál szemébe nevetni, elűzni a félelmeket, és felgyorsítani  a fogszuvasodást a gyerekeknél a rengeteg édesség zabálással, remek móka. Feldíszíteni a lakást, boszorkány jelmezbe öltözni a felnőtteknek is, pláne mulatságos. Nálam is ég egy töklámpás mécses a kis asztalon. Mert jó pofa, mert szeretem a gyertyafényt, és mert bízom benne, ez is ad egy kis meleget.:) Mi magyarok, kivájhatjuk egy tonna sütőtöknek a belsejét, fellógathatunk ijesztő műanyag csontvázat az ablakra, világító kaspót a teraszra, a halottainkat ettől függetlenül a saját szokásainknak, belső késztetéseinknek megfelelően fogjuk gyászolni. Elmegyünk a temetőbe szomorkodni, és sírdogálva gyertyát gyújtunk. 

Gyász..

Élénken emlékszem egy képre gyerekkoromból. A nagynéném temetésére mentünk. Mindenki sötét ruhában. Én is kaptam erre az "alkalomra" egy új, sötét sapkát. Álltunk a koporsó mellett a hidegben.. szomorúan. Körülöttem idegen arcok, sosem látott rokonok. Az egész temetésből nem emlékszem semmi másra, csak arra, hogy az egyik ismeretlen rokonnak, egy fiatal nőnek, élénkzöld, szinte világító zöld kendő volt a nyakában. Nem tudtam levenni róla a szemem, annyira nem illett a sötét képbe, a sötét hangulatba. Megbabonázott az a sál. Irigyeltem, hogy rajta lehet valami színes, rajtam viszont nem. Az egész szertartás nekem arról a zöld sálról szólt. 

Nem hiszem, hogy ennek a megdöbbentő látványnak a folyamodványa, de nem gyászolok feketében. Nem vagyok érzéketlen, de úgy vélem, nem ez a lényeg. Természetesen tekintettel vagyok mások érzékenységére vagy a hagyományokra. Gyászolni is meg kell tanulni? Hm? 

Halottak napja..

Amíg nagyi élt, ő volt ennek a napnak a motorja. Tudtuk, hogy nagyi már szürkületkor kimegy a temetőbe, és ha esik, ha fúj, ő addig nem megy haza amíg az összes rokon össze nem jön. Felváltva egymást, jöttek-mentek. Szerettem ezeket az alkalmakat. Minden fényes gyertyaláng körülöttünk. Az egész temető. A gyertyával is valahogy úgy vagyok, mint a vízzel. Megigéz.

Ilyenkor persze nem lehetett sokáig bámulászni, mert a rokoni puszilkodás után: hogy vagy bettikém.. jajj a zolika is milyen nagyot nőtt.. anyukám, Te jól vagy, nem fázol? fázol.. ne mondd, hogy nem.. bettikém, van rajtad kesztyű.. és miért nincs?  iskola jól megy? zolikám.. ég a dzsekid.. ne oda tedd a gyertyát, mert elfújja a szél.. ott is... ott meg kormos lesz a sír tőle.. ejnye.. gyerekek vigyázzatok már egy kicsit.. klárikám.. aztán mi újság a kórházban? semmi? szép ez a krizantém, ugye? drága volt szálja, de nagyon szép.. pedig milyen drága volt..  na jól van.. maradok még, ti csak menjetek.. nem fázom.. én sem fázom.. apu.. zoli rám csepegtette azt a forró izét.. nem direkt volt.. deee.. direkt volt.. bírjátok ki, mindjárt megyünk.. aztán ángyiékról tudtok valamit? mondták.. hogy jönnek, de mondták hogy nem jönnek.. de hátha majd mégis..  És ez így ment órákig. És éveken át, amíg volt a Nagyi. 

 

Nem leszek soha meggyőződéses "halloweenista", de tudok azonosulni vele bizonyos szintig. A saját halálommal kapcsolatban csuklás nélkül viccelek. Talán mert nem félek tőle. Ami persze nem egyenlő azzal, hogy meg akarnék halni, mert dehogy is. :) Bennem is van annyi életösztön, mint bárki másban. De így könnyebb. Így abban bízom, vagy azzal áltatom magam (?), hogy könnyebb lesz az engem szeretőknek, ha meghalok. De egyelőre csak annyit értem el, hogy jól lehurrognak. :) Ez még mindig tabu téma. Szóval visszafogom magam miattuk. 

Summázva: 

Nem aggódom, hogy nálunk ez a szokás gyökeret ver. Senki más se aggódjon miatta, felesleges. Vannak dolgok amik változnak, és vannak amik nem. Ez nem fog.  

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://beanigma.blog.hu/api/trackback/id/tr888023802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beanigma 2015.11.02. 10:35:31

kedves Alias. Azt hiszem véletlenül kimoderáltam a hozzám szólását. Elnézést kérek érte. :) Mea culpa!
Ímé a válasz:
A halloween ősi kelta hagyományokból kialakult ünnep, amit elsősorban az angolszász országokban tartanak meg október 31. éjszakáján, bár mára már az egész világon elterjedt. A halloween eredete a római időkre nyúlik vissza, amikor a rómaiak elfoglalták a Brit-sziget jelentős részét. Ekkor a mai Nagy-Britannia és Észak-Franciaország területén élő kelták megünnepelték a kelta újévet, amely október 31. éjszakájára esett. Ezen az éjszakán, úgy hitték, hogy az elmúlt évben meghaltak lelkei összezavarhatják az élők életét, mivel a lelkek ezen az éjjel vándorolnak a holtak birodalmába. (forrás: wikipedia.hu)

Nekem a két nap sosem volt elválasztható. Vagyis.. nem volt értelme elválasztani. Így rögzült gyerekkoromban. Remélem, ezzel senki érzékenységét nem sértem. A halottaim pedig.. nos.. ők minden nap úgy szeretnek engem, ahogy én őket. Nem nézve a naptárt és a dátumokat. Üdv: Beanigma

ALIAS01 2015.11.02. 14:53:21

Jó egyre jobb, de még mindig nem teljes.
Tehát : Az elsô szádadban a rómaiak elfoglalták Angliát. Sok hagyományt hoztak magukkal, melyek egyike a Pomona-nap volt, ami a gyümölcsök és kertek istennôjének ünnepe, és november 1 körül tartották. A következô évszázadok folyamán a kelta Samhai fesztivál és a római Pomona-nap hagyományainak keveredésével jött létreaz elsô ôszi ünnep.
A következô behatás a kereszténység terjedésével érkezett. 835-ben a római katolikus egyház november 1-ét mindenszentek ünnepének nevezte ki. Késôbb az egyház november 2-át is szent nappá, a halottak napjává nyilvánította. Tûzgyújtással, felvonulással ünnepelték, az emberek beöltöztek szenteknek, angyaloknak és ördögöknek. A kereszténység terjedése azonban nem feledtette a régi hagyományokat sem, folytatták a Samhain és Pomona napok ünneplését is, így az évek során mindezen szokások összevegyültek.

............................

ALIAS01 2015.11.02. 15:01:34

HALLOWEEN

Halloween az egyik legrégibb ünnep, eredete évszázadokra vezethetô vissza. Mai formája az évszázadok során több kultúra: a római Pomona-nap, a kelta Samhain fesztivál és a keresztény mindenszentek napja hagyományainak keveredésével alakult ki.

Csakhogy értsük egymást, én tököt sem faragtam, mécses sem volt , a karácsonyt sem tartom meg, be sem öltöztem, a húsvét is szintén zenész... de...
Ettől még ez nem pogány ünnep, nem angol szász, de nem is kelta ;) :-D

ALIAS01 2015.11.02. 15:04:34

HALLOWEN MAGYAR MÓDRA :
A mindenszentek és halottak napja(november elseje és másodika) a halottakra való emlékezés ünnepe. Az ünnep elôestéjén a szentbeszéd közben megkondulnak a harangok, a hozzátartozók a kegyelet virágait tûzik az elhunytak sírjára. Másnap, halottak napján van az ünnepélyes szentmise. Mindenszentek napján a holtak lelki üdvéért gyertyát gyújtanak a sírokon.
A néphagyományban mindkét napot számos hiedelem övezi. A néphit szerint ilyenkor hazalátogatnak a halottak, ezért régen a számukra is megterítettek. Kenyeret, sót, vizet tettek az asztalra. Egyes vidékeken a temetôbe vitték ki az ételt, s a sírokra helyeztek belôle, a maradékot pedig a koldusoknak adták. Szeged környékén “mindönszentek kalácsa”, “kóduskalács” néven üres kalácsot ajándékoztak a szegényeknek.
Sokfelé úgy tartották, hogy a mindenszentek és halottak napja közti éjszakán a holtak miséznek a templomban és amíg a harang szól hazalátogatnak szétnézni. Ezért minden helyiségben lámpát gyújtottak, hogy az elhunytak eligazodjanak a házban. Erre a hétre munkatilalom is vonatkozott. Nem volt szabad mosni, vasalni, meszelni, a földeken dolgozni, mert mindez bajt hozhat a ház népére. E hiedelmek ma már kiveszôben vannak, de mindkét nap, városon és falun egyaránt a halottakra való emlékezés ünnepe.

Beanigma 2015.11.02. 18:34:48

Hát ez kimerítő volt. És teljes. Köszönöm. :)

Beanigma 2015.11.02. 18:43:21

DE!
Amit kegyed nem ért az én szösszeneteimben az az, hogy teljességgel emocionális írások. Természetesen nem akarok hülyeségeket, valótlanságokat írni, de nem látom okát, hogy (miként a művelt latin mondja: ab ovo), hogy visszamenjek a tojásig. vagy a tyúkig. Aki engem olvas (hála és köszönet érte nekik) nem is biblia magyarázást, néprajzot, a wikipédia idézését várja tőlem, hanem egyszerűen.. engem.
Magácska miért olvassa a blogomat? Hm? Csak nem azért, hogy hibát találjon benne, és kijavíthasson. Mert ha igen, elvész a lényeg, a mondanivalóm, a mesém. Szerintem. :)
üdvözlettel: Beanigma

ALIAS01 2015.11.03. 02:56:14

Úgy érzi ? hibát keresnék kegyedben ? :-)
Tudja csak önmagamból indultam ki, tehát a hiba bennem van.

Bennem mindig az okozott félelmet, feszültséget vagy ellenérzést, ha valamit nem értettem. Pl a vasúti sorompó működése kisgyerekként......

Azt hittem, hogy amit mutatok, az segíthet ennek az ellenérzésnek a leküzdésésben.

ALIAS01 2015.11.03. 03:00:41

Az ajánlott listán szerepelt a blogja, így lettem olvasója kegyednek Is !

Beanigma 2015.11.03. 10:24:38

Nem, nem gondolom, hogy hibát keres bennem. Viszont lehet találni jó bőven. :) És még ezzel sem lehet bajom, hiszen én álltam ki bohócnak a porond közepére, nem állított oda senki.
Örülök hogy van véleménye.
üdv:
Beanigma

ALIAS01 2015.11.03. 13:40:52

@Beanigma: Nagyon fontosnak érzem hangsúlyozni, Önről nincs véleményem, nem is lehet, hisz nem ismerem. Általánosságban ! a leírtakat lehet boncolgatni vagy sem. Amit leírunk az éppen egy pillanatnyi hangulat, közlés, kivetülés, hol ilyen hol olyan.

Tehát : egyezzünk meg, hogy az írását méltatom és nem önt ! és magamból kiindulva, mint minden ember, tehát .....

Beanigma 2015.11.03. 19:56:14

Akkor ezt megdumáltuk. :)
süti beállítások módosítása